2008. július 1. után csak elektronikus úton lehet cégügyet a cégbíróság felé benyújtani.
A kérelem összeállításához aláírás létrehozó és ellenőrző programra (e-Szignó vagy MOKKA) van szükség, amit
innen tölthet le.
Ez az útmutató a kérelem összeállítását a NetLock MOKKA programon keresztül ismerteti.
A papír alapú iratokkal kapcsolatos alaki követelmények nem változtak.
A Ctv. szerint a jogi képviselő feladata az elektronikus bejegyzési kérelem összeállítása és elküldése. Az elektronikus bejegyzési kérelembe belefoglalhatók:
A szkennelt és az eredetileg is elektronikus okiratok tehát vegyesen is szerepelhetnek az elektronikus kérelemben.
A cégbíróság felé elküldeni kívánt bejegyzési, változásbejegyzési kérelem összeállításának első lépéseként nyissuk meg az MOKKA programot és válasszuk ki jobb szélen lenyíló listából a megfelelő sémát. Cégeljárás esetén az "e-Cégeljárás 2007" sémát válasszuk!
A séma kiválasztását követően a program figyelmeztet arra, hogy a váltáshoz mindenképpen új dosszié létrehozása szükséges. Kattintsunk az Igen gombra a folytatáshoz.
A megjelenő ablakban válasszuk ki az ügytípust.
A kiválasztás után, a ügytípustól függően meg kell adnunk a cégjegyzékszámot illetve más adatokat. Így például bejegyzési kérelem esetén az alábbi adatokat:
A jogi képviselő feladata, hogy a bejegyzési, változásbejegyzési kérelem benyújtásához szükséges
dokumentumokat elektronikus formában (az eredetileg papír alapon létrejött dokumentumokat szkennelés után) a dossziéhoz csatolja.
Eredetileg elektronikusan létrehozott dokumentumok csatolása:
Az elektronikus dokumentumok csatolását példaként egy befizetési igazolással mutatjuk be. A Magyar Államkincstártól e-mailben kapott illeték/költségtérítés befizetéséről szóló igazolást csatolja azt a dosszié állományba az alábbiak szerint. A többi, elektronikus formában lévő dokumentum csatolása is hasonló módon történik a továbbiakban:
A dokumentumok csatolásához kattintson a piros nyíllal jelzett gombra:
A következő ablakban tallózzuk ki az állományt, amit be szeretnénk illeszteni.
Miután kiválasztotta az illeszteni kívánt dokumentumot, visszakerül a "Dokumentum kiválasztása" ablakba.
Itt megtekinthetőek a csatolni kívánt dokumentumok.
A befejezéshez
kattintson a "Tovább" gombra.
A megjelenő felületen a nyíllal jelölt gombra kattintva megjelenik a dokumentum megnevezését segítő felület.
A megnevezést kiválasztó felületen keresse ki a dokumentumhoz rendelni kívánt nevet.
A "+" jelekkel kibonthatja, a "-" jelekkel bezárhatja
az egyes felsorolásokat.
A csatolt dokumentumok neveinek kiválasztását követően válassza a "Tovább" gombot és a megjelenő "Befejezés" gombbal zárja le a dokumentum hozzáadása varázslót.
Eredetileg papíron létrehozott dokumentumok csatolása szkenneléssel:
Az eredetileg papír alapú dokumentumokat a MOKKA szoftverbe épített szkennelés funkció segítségével könnyedén elektronikus formába alakíthatja és csatolhatja a cégbíróság felé elküldeni kívánt elektronikus bejegyzési kérelemhez. A csatoláshoz használja a MOKKA dokumentum hozzáadása varázslóját a fentiekben leírtak szerint.
Kattintson az "Új oldal szkennelése.." gombra.
AA szkennelt állományt közvetlenül a szkennelést követően megvizsgálhatja, elmentheti, törölheti.
A dossziéba csak és kizárólag mentést követően illeszthető a szkennelt állomány.
Bejegyzési kérelem elektronikus aláírása
A kérelemhez szükséges összes dokumentum beillesztését követően nincs más teendő, mint az összeállított dossziét elektronikusan aláírni és időbélyegezni. Ez az ún. hitelesítési folyamat néhány kattintásból áll. Az elektronikus aláírás és időbélyegzés feltétele, hogy rendelkezzen aláíró tanúsítvánnyal, időbélyeg eléréssel, illetve élő internet kapcsolattal. Az összeállított dossziét az alábbi képernyőmentéseket követve hajthatja végre a legegyszerűbben.
A következő ablakban a szoftver érdeklődik, akarjuk-e visszaellenőrizni a csatolt dokumentumokat. Nyomja meg az "Igen" gombot, majd a megjelenő ablakban válassza "XAdES-T_MELASZ" formátumot, és minősített aláírást, majd nyomja meg az "OK" gombot. Ebben az ablakban lehetősége van megjegyzést fűzni az aláírni kívánt dossziéhoz.
Az elektronikus aláíráshoz helyezze be chipkártyáját (BALE - Biztonságos Aláírás Létrehozó Eszköz) a kártyaolvasóba. Majd kattintson az "Igen" gombra.
A megjelenő ablakban válassza ki aláíró tanúsítványát és kattintson a "Kiválaszt" gombra. A megjelenő tanúsítvány ablakban ellenőrizheti a kiválasztott tanúsítvány érvényességét. Ha minden rendben talált, kattintson az "OK" gombra. Ekkor megjelenik a chipkártyához tartozó PIN kódot kérő ablak. Adja meg PIN kódját és kattintson az "OK" gombra.
Sikeres aláírás és időbélyegzés esetén megjelenik az aláírás adatlapja. Az "OK" gombra kattintva befejezésre kerül a hitelesítési folyamat.
Ekkor a MOKKA-ban láthatja az elektronikusan aláírt dossziét:
A dosszié aláírását követően nincs más teendő, mint elmenteni a dossziét és elküldeni a megfelelő cégbíróság felé elektronikus úton, e-mailben. E-mail küldéséhez használhatja a számítógépén alapértelmezetten beállított levelező szoftvert (pl.: Outlook, Thunderbird, Groupwise, stb). Amennyiben nem rendelkezik levelező kliens szoftverrel, akkor levelét küldheti böngésző alapú levelezőből is (pl.: gmail, freemail, citromail stb). Cégbíróságok e-mail címei: http://www.e-cegjegyzek.hu/e-cegeljaras/e_cegeljaras_cimek.htm
A kérelem elküldése után a rendszer elektronikus átvételi elismervényt (tértivevényt) küld. A tértivevény igazolja, hogy a Cégszolgálat átvette a kérelmet.
Az ellenőrzéshez a levélből elmentett tértivevényt nyissa meg a MOKKA programmal és kattintson kétszer az "Informatikai vizsgálat eredménye" dokumentumra.
Sikeres benyújtás esetén a benyújtott dosszié informatikai szempontból elfogadásra kerül, az alábbi üzenetet olvashatja:
"Az e-akta informatikai szempontból szabályszerűen került benyújtásra."
Ha a tértivevény szerint az informatikai vizsgálat valamilyen hibát talált a kérelemben, akkor javítsuk ki a hibát, mert az informatikailag hibás kérelmet be nem nyújtottnak kell tekinteni. Néhány tipikus hibaüzenet:
Amennyiben rossz sémát választott:
Hibás formátum. Használja e-Cégeljárás 2007 vagy Céginformáció kérés sémát! Ekkor új dossziét kell létrehozni, melyben a dokumentumok beillesztése ELŐTT az e-Cégeljárás 2007 sémát választva kezdje a dosszié létrehozását!
Amennyiben hibás az aláírás vagy az időbélyeg:
A(z) Bejegyzési kérelem érvénytelen, nem ellenőrizhető vagy nem elfogadható aláírást vagy időbélyeget tartalmaz. A korábbi aláírást és időbélyeget el kell távolítani a dossziéról, majd az érvényes aláírással és időbélyeg el kell látni, majd újra menteni és küldeni a dossziét.
Amennyiben rossz dokumentum formátumot tartalmaz a dosszié:
A(z) Bejegyzési kérelem formátumhibás dokumentumot tartalmaz. Amennyiben nem e-Cégeljárás 2007-es sémát használ, akkor lehetősége van a PDF, XML, .dosszie, .es3 formátumon kívül más formátumot is alkalmazni. Ellenőrizze, hogy a dosszié a megfelelő sémában készült-e. Ha nem akkor hozzon létre újat a megfelelő sémával és az annak megfelelő dokumentumokat csatolja hozzá, majd írja alá, időbélyegezze, mentse és küldje újra.
A hiba javításához minden
esetben törölnünk kell a hibás dosszién lévő aláírásunkat és csak utána tudjuk eltávolítani a hibás iratot.
A cégbíróság a jogi képviselővel elektronikus úton közli az eljárás során hozott végzéseket.
A végzésátvétel útmutatóját a következő linkre kattintva tekintheti meg:
végzés átvételi útmutató.