Az elektronikus cégbejegyzési (változásbejegyzési) eljárásban való részvétel technikai feltételei
Az elektronikus cégeljárásban való részvételhez elengedhetetlen az elektronikus aláírás, illetőleg
időbélyegző használata.
Számítástechnikai feltételek
Az e-cégeljárás használatához a következő eszközök és szolgáltatások megrendelése szükséges:
- minősített elektronikus aláírás szükséges az elektronikus cégeljáráshoz
- kártya a minősített elektronikus aláíráshoz
- kártyaolvasó
- előfizetés időbélyeg szolgáltatásra
- e-Szignó vagy Mokka aláíró program
A fentieken túl a következő eszközökkel kell rendelkeznie:
- személyi számítógép Windows XP, Windows Vista vagy Windows 7 operációs rendszerrel
- szkenner
- Internet kapcsolat (ADSL, kábeles internet, vagy más szélessávú kapcsolat ajánlott a nagy méretű
szkennelt képek átvitele miatt).
A fenti feltételek fennállása esetén az ügyvédek részére a Magyar Ügyvédi Kamara ad ki engedélyt
az e-cégeljárásban való részvételre.
További információ a www.magyarugyvedikamara.hu honlapon.
A szkennelésre vonatkozó műszaki követelmények
- A szkennelt képeket kizárólag abban az esetben fogadja el a cégbíróság, ha azon az eredeti papír alapú
okirat szövege jól olvasható.
- A szkennelt kép felbontása 240-300 dpi közötti lehet.
- A szkennelt kép fekete-fehér legyen, tehát ne színes és ne szürkeskálás.
(A színes aláírásokat tartalmazó oldalakat is lehet fekete-fehérben szkennelni.)
- A szkennelt dokumentum PDF formátumú legyen.
- A szkennelt dokumentum lehetőleg ne tartalmazzon üres oldalakat, azaz kétoldalas szkennelésnél az üres
oldalak elhagyandók.
- Szkennelés után ellenőrizze a szkennelt dokumentum méretét. A fentiek betartása esetén a fájlméretnek oldalanként
50-100 kB körül kell lennie. Ha a fájlméret oldalanként többszáz kB vagy 1 MB-nál is több, akkor
ellenőrizze a szkenner beállításokat és szkennelje újra a dokumentumot.
Kérelemben szereplő dokumentumokra vonatkozó követelmények
A csatolt okiratok formátuma sima szöveg (text) és PDF lehet, vagy olyan ES3 kiterjesztésű
elektronikus akta, amelyben az előzőleg felsorolt formátumú iratok szerepelnek.
A Wordben szerkesztett dokumentumokat PDF formátumban elmentve lehet csatolni.
Amennyiben az okiratokat papíron is aláírják (pl. a cég tulajdonosai), akkor
az aláírt papír okiratot kell szkenneléssel PDF formátumú elektronikus okirattá alakítani.
(Több oldalas dokumentumok esetében könnyebbséget jelenthet,
ha nem kell az összes oldalt szkenneli, hanem csak azokat, amelyek aláírást tartalmaznak.
Segédlet Word dokumentomok konvertálásához..)
A szkennelt okiratok és az elektronikus úton keletkezett okiratok vegyesen is szerepelhetnek az elektronikus kérelemben.
Az elektronikus aláírásra vonatkozó követelmények
- A Ctv. 36. § (2) bekezdés alapján a cégeljárásban az elektronikusan küldött okiratokat
minősített elektronikus aláírással és időbélyeggel kell ellátni. Ez XAdES-T típusú aláírást
jelent, amit az e-Szignó vagy Mokka aláíró programban kell beállítani. A XAdES-T-nél több információt tartalmazó,
a későbbi ellenőrzést megkönnyítő aláírás is alkalmazható (XAdES-X-L és XAdES-A típusú).
- A jogi képviselőnek elegendő a teljes bejegyzési kérelmet
(az elektronikus aktát) aláírni és időbélyegezni, nem szükséges ezt külön-külön minden egyes szkennelt és az
elektronikus aktába beillesztett okiratnál alkalmazni.
- Az aláíró programnak teljesíteni kell az IM Cégszolgálata által közzétett
követelményeket.